streda 29. februára 2012

Miroslava Varáčková – Anjeli noci

Autor: Miroslava Varáčková
Názov: Anjeli noci
Počet strán: 288
Rok vydania: 2010
Vydavateľstvo: Motýľ

Po smrti otca prichádza Ema s mamou a mladším bratom bývať do nového mesta, aby nechali všetky bolestivé spomienky za sebou a začali ako tak odznova. Ema nastupuje do novej školy, kde ju na prvý pohľad zaujme mladý a tajomný Adam. Už od prvého okamihu, kedy ho uvidela ju k nemu niečo nevysvetliteľne priťahuje. Keď jej spolužiak zomrie a dokonca i ona sama sa ocitne v nemocnici začína si uvedomovať, že čo sa okolo nej deje nieje náhoda. A je na čase si položiť otázku, či s tým všetkým nemá niečo spoločné práve Adam?

Ema má mamu, mama má Emu...
Rozprávačkou príbehu je Ema. Obyčajné osemnásťročné dievča, ktoré prichádza do nového neznámeho prostredia. Zanecháva za sebou všetkých doterajších priateľov. Snaží sa byť pre mamu oporou no sama stratu otca, odchod z ich doterajšieho domova ťažko znáša. Avšak keď spozná Adama začne veriť, že to že sa presťahovali a ona ho tak mohla stretnúť je osud. A tak začne mať v hlave aj iné ako pochmúrne myšlienky z udalostí posledného obdobia. Jej správanie bolo zobrazené veľmi reálne takže nieje problém sa s jej pocitmi a zmýšľaním stotožniť. Ema má aj jednu celkom milú črtu. Má vskutku výnimočný orientačný zmysel, ktorý funguje asi tak ako kompas Jacka Sparrowa takže je schopná sa stratiť hádam aj na rovnej ceste. Aj keď priznám sa vo väčšom a pre mňa neznámom meste by som sa isto stratila aj ja. Takže mi jej občasná strata orientácie prišla celkom zábavná a milá.

„Krutá pravda, láska bolí,
Kríž si nesiem sám,
Osud trpký, život holý
Do tvojich rúk nežne dám.
Vnímaj ma, prosím,
Bez túžby a predsudkov,
Nechcem ťa súžiť pretrpko.“

Záhadný, príťažlivý, študent...?
To by asi čakal každý, no nieje to tak. Adam je učiteľom na škole, na ktorú Ema nastúpila. Je presne ten typ na ktorom by každá oči nechala no on sa akéhokoľvek bližšieho kontaktu stráni. Už na prvý pohľad Emu zaujal no on  sa jej snaží všemožne vyhýbať. No samozrejme sa mu to tak úplne nepodarí a nakoniec sa s ňou predsa len zblíži a máme tu zakázanú lásku učiteľa a žiačky ako z učebnice. No Adam od začiatku niečo skrýva. Niečo čo ho líši od všetkých ostatných.  Niečo čo nechce povedať ani Eme pre to, aby ju chránil. Práve to bola črta ktorú som si na Adamovi zamilovala. Spôsob ako Emu ochraňoval, potláčal v sebe svoje pravé ja len aby ju udržal v bezpečí a vlastne aj nažive.

Obe hlavné postavy Adama i Emu som si okamžite obľúbila ako aj Eminých spolužiakov či už viac než výrečného Ivana alebo Nelu. Boli vykreslené veľmi uveriteľne. Myslím, že každý z nás by v nich spoznal človeka odvedľa, niekoho koho už pozná a stretáva každý deň.

Klišé sem, klišé tam
Nové mesto, nová škola, krásny neznámy. Nebolo tu už niečo také? Klišé to je to, čo každému napadne. Áno aj mne to napadlo ako prvé. No nehádžme všetky knihy do jedného vreca. Určite väčšine napadne dobre známy Twilight. Ó áno nové mesto, nové dievča a taktiež neznámy s dobre skrývaným tajomstvom. Ak však očakávate rovnaký príbeh asi si predsa len radšej znova prečítajte ten Twilight. Príbeh sa na prvý pohľad môže javiť ako klišé už niekoľkokrát omieľané v iných knihách. No na druhý zistíte, že sa v ňom skrýva čosi viac ako len známy obohraný námet, čosi nové, čosi prečo stojí si tento príbeh prečítať.

Slovenská...fantasy?
Priznám sa tato kombinácia mi veľmi k sebe nešla. Všetci sme zvyknutí na knižky tohto žánru, ktoré sa na nás hrnú zo zahraničia ako na bežiacom páse. Väčšinu z nás nenapadne sa poobhliadnuť po slovenskej scéne. Ja som doteraz tiež veľkú šancu slovenským autorom nedávala no keď som dostala do rúk túto knihu povedala som si prečo nie. Že som urobila dobre som vedela už po pár stránkach kde ma autorkin štýl úplne pohltil. Kniha sa veľmi ľahko číta a ešte ľahšie vás vtiahne do deja a tak stránku za stránkou dychtivo odhaľujete spolu s Emou všetko čo sa v nej skrýva a vlastne si ani neuvedomíte, keď sa ocitnete na poslednej stránke.

Slovo na záver
Anjeli noci sú príbehom Emy, ktorá spoznáva tajuplného Adama a už od začiatku tuší že sa okolo neho točia tajomstvá a nebude len tak niekto obyčajný. Je to príbeh plný zaujímavých postáv ale aj tajomstiev a neočakávaných zistení. Knihu môžem len odporúčať. Nájde sa v nej totiž všetko. Je v nej romantika, tajomno, napätie, akcia.

Moje hodnotenie:

4 komentáre:

  1. No vyzerá to celkom dobre :) Keď sa mi kniha dostane do ruky určite nebudem váhať.
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. urcite nevahaj ja som nedavala sancu slovenskym autorom ale toto je dobre :) dakujem :)

      Odstrániť
  2. A takoví jako on by prostě učit neměli :D:D Botka :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tak to teda nemali! :D tolke pokusenie a zubky mozu cvakat naprazdno :D

      Odstrániť

Ďakujem, že komentujete moje články, veľmi si to cením. Snažím sa na každý komentár, skôr či neskôr odpovedať. :) Prosím vás, nepoužívajte v komentároch vulgárne a urážlivé slová.