piatok 25. novembra 2011

Suzanne Collins – Hry o život

Autor: Suzanne Collins
Názov: Hry o život
Originál názov: Hunger games
Počet strán: 272
Rok vydania: 2009
Vydavateľstvo: IKAR
Anotácia: Na troskách bývalej Severnej Ameriky vyrástol Panem ovládaný bohatým Sídlom, ktoré obklopuje dvanásť chudobných obvodov. Sídlo vládne železnou päsťou a svoju moc dokazuje okrem iného tým, že si raz do roka vezme z každého obvodu jedného chlapca a jedno dievča vo veku od dvanásť do osemnásť rokov, aby sa zúčastnili na Hrách o život a pred zrakmi televíznych divákov bojovali na život a na smrť. Šestnásťročná Katniss Everdeenová žije sama so svojou mamou a mladšou sestrou, o otca prišla pred rokmi pri banskom nešťastí. Keď nastúpi ako súťažiaca do hier namiesto milovanej sestričky, zdá sa, že si zvolila smrť. To však pre ňu nie je nič nové – boj o prežitie je súčasťou jej života od útleho detstva. Je rozhodnutá vrátiť sa domov, ale ak má zvíťaziť, musí potlačiť hlas svedomia a zničiť ostatných dvadsaťtri protivníkov. Hry o život sú románom plným napätia, dobrodružstva aj lásky, a hoci dej sa odohráva v budúcnosti, dajú sa v ňom nájsť znepokojivé podobnosti zo života v súčasnosti.

Hry o život som si všimla už dosť dávno no dajako som tejto knihe nevenovala veľkú pozornosť. Do čítania som sa pustila až teraz (áno ja viem hanba mi) na odporúčanie, že sa mi určite bude páčiť. Je len málo kníh, ktoré ma tak vtiahli do deja, že som ich nevedela prestať čítať a presne toto sa mi stalo pri Hrách o život.

Autorka nás vo svojej knihe zaviedla do dystopického sveta krajiny Panem, ktorú tvorí bohaté Sídlo a dvanásť o poznanie chudobnejších obvodov, ktoré ho obklopujú. Kedysi mal však Panem až 13 obvodov, ktoré sa vzbúrili proti vláde Sídla. No to však ich odpor tvrdo potlačilo a na výstrahu zrovnalo 13. obvod zo zemou. To však nestačilo. A tak každoročne od tejto udalosti sa v každom z 12. zostávajúcich obvodov vyberie jedno dievča a chlapec vo veku od 12 do 18 rokov, aby sa zúčastnili Hier o život, ktoré sú taktiež demonštráciou moci Sídla nad celým Panemom. Víťazom však môže byť iba jeden. Kto chce vyhrať musí poraziť všetkých ostatných. Aby porazil všetkých ostatných musí ich zabiť.

Hry o život pripomínajú akúsi modernú verziu gladiátorských zápasov starovekého Ríma, ktoré slúžili na pobavenie vyššej vrstvy vtedajšej spoločnosti. Ani neviem čo ma v prvom momente zarazilo viac, či predstava detí bojujúcich na život a na smrť alebo spoločnosť, ktorá sa na to dokáže pozerať ba čo viac celkom dobre sa na tom zabávať. Takisto nájdeme aj istú podobnosť s gréckym mýtom o Minotaurovi, v ktorom mu ako daň za smrť syna kráľa Kréty v bitke proti Aténam každý rok privádzali na Krétu sedem mladých Aténčanov a sedem panien, ktorých postupne všetkých zabil. Aj keď v knihe nenájdeme monštrum, ktoré sa ich snaží pozabíjať. Ale podľa mňa možno istým spôsobom zaň pokladať Sídlo či celý systém.

Dejom nás prevádza Katniss Everdeenová, ktorá žije so svojou matkou a mladšou sestrou Prim v 12. obvode Panemu, Sloji.  Po smrti otca, ktorý zahynul v bani jej mama upadla do depresie a tak na pleciach Katniss zostala starosť o domácnosť a mladšiu sestru Prim. A i napriek hrozbe trestu sa každodenne vydáva loviť do lesa, aby zabezpečila svojej rodine akú takú obživu.

Katniss je pre mňa konečne hrdinkou, ktorá sa nielen vie postarať o seba ale dokonca sa stará o celú svoju rodinu, neutápa sa v ľútosti ani nieje jej hlavným problémom, čakanie na osudovú lásku na prvý pohľad ako nájdeme v poslednej dobe v takmer v každej knihe.

Ako sa blíži deň losovania do Hier o život narastá v nej obava, že by to mohla byť práve ona koho vyberú no nie pre akési detinské dôvody. Má strach, čo bude s jej sestrou a mamou no takisto sa obáva o svoju sestru, pretože sa prvýkrát zúčastní losovania. Keď ju vyberú neváha sa dobrovoľne ponúknuť ako náhradníčka za svoju mladšiu sestru. Ďalším vylosovaním je Peeta Mellark, syn pekára v Sloji. Hneď nato obaja spolu s Haymitchom, víťazom Hier spred niekoľkých rokov a zároveň ich mentorom odchádzajú aby sa pridali k ďalším vyvoleným v Sídle, kde sa začne kolotoč príprav na samotné Hry.

Akonáhle sa ocitnú v aréne začína sa  tá správna akcia. Mnohí z nás by si isto povedali akú šancu môžu mať proti 23 ďalším hráčom, možno by ich prepadlo zúfalstvo či beznádej. No Katniss sa nevzdáva pretože ju ženie túžba dostať sa domov a chce splniť sľub ktorý dala sestre skôr ako odišla do Sídla. Je odvážna a ukáže sa ako bojovníčka, ktorá sa čoskoro stane pre hráčov viac ako vyrovnaným súperom.  

Kniha je písaná v prvej osobe, čo sa niekomu môže pozdávať, niekomu zasa nie. Čo sa mňa týka vďaka pohľadu prvej osoby som sa do diania v knihe vedela omnoho viac vžiť ako keby bola písaná v osobe tretej.

Suzanne Collinsová dala do tejto útlej knižky hádam všetko čo pútavý príbeh má mať. Strhujúci dej, akciu,  postavy, ktoré zaujmú. Nestane sa vám, že by vás začala nudiť práve naopak. Ja som túto knihu nevedela prestať čítať. Občas som si priala aby mala viac strán. A keď som tejto knihe zo začiatku nevenovala pozornosť skutočne som robila chybu pretože teraz sa neviem dočkať, kedy sa mi do rúk dostanú jej dve pokračovania.


Moje hodnotenie:

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem, že komentujete moje články, veľmi si to cením. Snažím sa na každý komentár, skôr či neskôr odpovedať. :) Prosím vás, nepoužívajte v komentároch vulgárne a urážlivé slová.