piatok 27. januára 2012

Carrie Ryan - Les kostí

Svet ako ho poznáte je dávno preč. Nezostalo nič len malá kolónia zo všetkých strán obklopená Lesom. Jediné čo máte povinnosť voči kolónií a viera v Boha. Žijete v neustálej obave o svoj život a od istej smrti vás dennodenne delí len pletivo plota. Neviete si predstaviť, že by váš životný priestor vymedzoval plot? Kde prejsť zaň je tabu? Zákaz, ktorého porušenie sa pre vás rovná strate vlastného života?

Vitajte v Marinom svete.

Mary je jednou z obyvateľov kolónie, kde žije spolu so svojou mamou a bratom. Odmala počúva o oceáne a svete za hranicou plota a po tom ako sa aj jej mama dobrovoľne stane jednou zo znesvätených začne o svete mimo kolónie premýšľať čoraz viac. I napriek snahe Sesterstva po ktorého  „ochrannými krídlami“ sa ocitla ju stále viac láka predstava života bez znesvätených na mieste kde to ich prítomnosťou nieje dotknuté. A túži zistiť, čo sa nachádza za Lesom.  Neverí, že sú poslednou baštou živých na svete. A tak, keď sa naskytne príležitosť vydať sa za hranice kolónie musí sa rozhodnúť pre cestu, ktorá ju zavedie k vysnívanému oceánu alebo zostať a čakať na svoj osud.

Mary je hlavnou hrdinkou, ktorá spolu so svojimi priateľmi Harrym, Travisom, Cass, a bratom Jedom s manželkou Beth žijú v kolónií.  S Mary som sa nevedela vôbec stotožniť, ani len sa vcítiť do jej konania. Niekedy som si priala, aby som ju mala po ruke a mohla jej zatriasť hlavou, zakričať „Pred použitím potriasť!“, aby sa spamätala a uvedomila si, že svet sa netočí len okolo nej a jej sna. Niekto si možno povie, že je odvážna no jej správanie skôr pokladám za zmes naivity a nevedomosti než za odvahu. Svojim konaním privádzala všetkých naokolo len do neustáleho nebezpečenstva. Ale Mary mala samozrejme aj svoje svetlé chvíľky a ja ju teda neodsudzujem úplne. Veď nikto nieje bez chyby a ocitnúť v situáciách, v ktorých sa ocitla ona tak skutočne neviem ako by som reagovala. Možno by nad tým krútil niekto hlavou takisto ako ja nad ňou. Ostatné postavy mi tiež nedali veľa príležitostí si ich obľúbiť. Konanie žiadnej alebo nejaký ich prejav na mňa nezapôsobil natoľko výrazne, aby sa zaradila medzi moje obľúbené. 

Priznám sa tematika zombie alebo živých mŕtvych mi nieje veľmi blízka a nezvyknem ju vyhľadávať v žiadnej podobe. I napriek tomu ma kniha Les kostí lákala, aby som si ju prečítala. Kniha vás vtiahne do deja a vy sa razom ocitnete s Mary v kolónií. Príbeh je plný napätia a keď sa aj vyskytne chvíľka pokoja a vy si myslíte, že si snáď vydýchnete o pár riadkov sa všetko zvrtne a nie práve tým najlepším smerom. Ak sa hovorí, že nikdy nieje tak zle, aby nemohlo byť ešte horšie tak pre túto knihu to platí hádam dvojnásobne.  Ešte som nedržala v rukách knihu pri ktorej by som počas čítania mala tak zvláštne a protichodné pocity ako práve pri Lese kostí. Na jednej strane nepríjemný a znepokojujúci pocit z udalostí v knihe. A na strane druhej si ma táto kniha celkom získala.

Les kostí je prvotinou autorky Carrie Ryan a myslím si, že veľmi vydarenou. U mňa sa hneď zaradil do rebríčku toho najlepšieho čo som v poslednej dobe čítala a za seba môžem túto knihu len odporúčať. Ten kto má rád napätie a akciu si rozhodne príde na svoje. A ak náhodou niekto váha určite by po nej mal siahnuť veď kniha predsa nehryzie ;)

Moje hodnotenie:

2 komentáre:

  1. Měla jsem doma. Nepřečetla jsem. Teď toho lituju, vím že je dobrá, ale nějak jsem se na to vykašlala. Musím se k ní vrátit. Hodně mě pobavilo to "Před použitím zatřást":D Takový pocit mám u hodně knih :D A stejně mi ten námět pořád evokuje film Vesnice od Shyamalana. Nemůžu si pomoct :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. No to treba napraviť a prečítať. :) A tú Osadu to na prvý pohľad pripomína aj mne a vidieť Les kostí ako film no neviem neviem. :D

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem, že komentujete moje články, veľmi si to cením. Snažím sa na každý komentár, skôr či neskôr odpovedať. :) Prosím vás, nepoužívajte v komentároch vulgárne a urážlivé slová.